Cūku pupu renesanse

GalerijaPrint

Ar SIA “Zekants” īpašnieci Kristīni Ozoliņu tiekamies agrā darbdienas rītā. Uzņēmums aktīvi gatavojas kārtējās ekskursantu grupas uzņemšanai. Šoreiz vizīti pieteikusi lauku partnerība “Lielupe”, kura atveda interesentu grupu no Latgales.

Saruna notika paralēli sagatavošanās darbiem – mērcējot un dalot pupas, klājot degustāciju un prezentāciju galdu.

Strauja attīstība gada laikā

Pirmā iepazīšanās ar uzņēmuma īpašnieci notika 2016. gada aprīlī, kad vēl mājražotāja statusā Kristīne plānoja piedalīties LEADER projektu kārtā. Tika atnests degustācijai tobrīd mazpopulārais produkts, ko sākotnēji nosauca par “Pupu čipšiem”. Nākamais “Pupuču” uznāciens jau bija daudz plašākai auditorijai Elejas vidusskolā LLKC Jelgavas nodaļas rīkotā skolu pasākuma ietvaros. No pirmās degustācijas līdz sarunai pagājis tieši gads, un šī gada laikā uzņēmums ir piedzīvojis krasu attīstību.

SIA “Zekants” ražotie “Pupuči” ir inovācija Latvijas pārtikas tirgū. Uzņēmums ražo kraukšķīgas cūku pupas ar dažādu garšu niansēm. Šobrīd pieejamas ir četras garšu variācijas: cūku pupas bez sāls, ar sāli, ar ķiploku un ķiploku–oregano. Šobrīd notiek darbs un tehnoloģisko procesu izpēte, lai tuvākajā laikā tirgū varētu piedāvāt kraukšķus ar tomātu garšu, kā arī saldo produkcijas variāciju. Cūku pupas ir apveltītas ar daudzām labajām īpašībām, kā viena no svarīgākajām – to augstā uzturvērtība.

Ideja radās pēc ceļojuma

Ideja par produktu radās pēc ceļojuma Peru. Kristīnes māsa Zanda Ozola, kura ir arī uzņēmuma līdzīpašniece un finansiste, no ceļojuma pārveda kraukšķīgas pupas, un tajā brīdī bija sajūta, ka šis ir produkts, kas atradīs savu vietu Latvijas tirgū.

Šāda veida produkcija ir populāra Spānijā un Amerikā, taču ļoti būtiski atšķiras tehnoloģija, kā pupas tiek apstrādātas. Tās tiek fritētas palmu eļļā un bagātinātas ar lielu daudzumu sāls, kas jaunajai uzņēmējai nešķita pieņemami, kā arī nav draudzīgi patērētājam. Tāpēc tika izmēģinājumu ceļā meklēta tehnoloģija, kā panākt pupu kraukšķīgumu daudz efektīvākā veidā. No Peru parauga pagaršošanas līdz pirmajai kraukšķīgajai pupai aizritēja mēnesis, un pagājušā gada 8. februārī tika iegūta pirmā veiksmīgā partija. Līdz patērētājam vēl bija tāls ceļš ejams, jo partija grauzdējās nevienmērīgi, daudz tika izmests, daudz eksperimentēts, piedzīvoti zaudējumi, tai skaitā nolauzts zobs, līdz “Pupuči” ieguva tekstūru un garšu, ko jebkurš interesents var izmēģināt vairākās tirdzniecības vietās visā Latvijā – “Pārtikas amatnieku sētā” Jelgavā, kā arī citos vietējo ražotāju veikaliņos visā Latvijā. Drīzumā “Pupuči” ienāks arī lielo veikalu tīklos – “Sky”, “Rimi klēts” un “Stockmann”, šobrīd ir iesniegta visa nepieciešamā dokumentācija sadarbības uzsākšanai.

Simtprocentīgs roku darbs

Lai no parastas pupas izgatavotu pupu kraukšķi, nepieciešams vismaz divu dienu apstrādes process. Visa ražošana ir simtprocentīgs roku darbs. Sākotnēji pupas tiek šķirotas pa šķirnēm, mērcētas, mizotas, sadalītas, grauzdētas, sajauktas ar garšvielām un visbeidzot – safasētas. Lai saražotu 700 gramu produkcijas, nepieciešams viens kilograms sauso pupu.  Mēneša laikā uzņēmums spēj saražot vidēji 50 līdz 80 kg produkcijas. Uzņēmēja ar lielu nožēlu atzīst, ka Latvijas lauksaimnieki nespēj nodrošināt viņai nepieciešamo izejmateriāla daudzumu.  Turklāt izejmateriāla cena ir augsta – 3,50 eiro kilogramā, kas būtiski sadārdzina arī preces cenu. Esošā tehnoloģija nav atbilstoša smalku pupu apstrādei, līdz ar to pagaidām tiek iepirktas tikai dārza cūku pupas, kas ir lielākas un kvalitatīvākas. Iecienītākās ir tumšās pupas, jo tās atšķiras ar savu struktūru un garšas īpašībām. Tehnoloģijas tiek pielāgotas katrai šķirnei atsevišķi, un par iecienītāko tika atzīta dārza cūku pupu šķirne ‘Čornij Russkij’, kas ir salīdzinoši reti sastopama šķirne. Lai uzņēmuma ražotne neapstātos, šobrīd tiek gaidīta jau mizotu cūku pupu partija no Spānijas. Izejmateriālu trūkums nav vienīgā problēma, ar ko saskaras jaunais uzņēmums.

Nepieciešama lielāka ražošanas jauda

Pieaugot pieprasījumam, jānodrošina lielāka ražošanas jauda. Uzņēmums ir saņēmis LEADER līdzfinansējumu ražotnes iekārtošanai un jaunas ražošanas līnijas iegādei. Diseldorfas ražošanas iekārtu izstādē tika atrasti sadarbības partneri, kas nodrošinās grauzdējamās iekārtas iegādes iespēju. Līdz šim mazu apjomu saražošanai tiek pielāgotas iekārtas, kuru sākotnējā funkcija nav saistīta ar šāda veida produkcijas apstrādi.

Kristīne atzīst, ka nepieciešami sākotnējie lielie ieguldījumi, kurus  iespējams veikt ar investora palīdzību. Tāpat liela loma ir izpētes procesam, uzturvērtības noteikšanai, pašai pirmapstrādes tehnoloģijai, kā arī iepakojumam. Šobrīd jau ir mainīta produkta etiķete, kas ir vairāk pamanāma starp citiem produktiem. Pašreizējais ražošanas apjoms ir pārāk mazs, lai etiķete tiktu iespiesta uz paša iepakojuma, tāpēc sarežģītajam ražošanas procesam pievienojas arī papildu roku darba ieguldījums – etiķešu līmēšana. Sadarbībā ar Latvijas Lauksaimniecības universitātes ekspertiem ir izstrādāts jaunais trīsslāņu iepakojums, kas palīdzēs ilgāk uzturēt produkciju svaigu, nezaudējot tās garšas un struktūras kvalitāti.

Nozīmīga sadarbība ar pašvaldību un konsultantiem

Uzņēmēja norāda, ka lielu lomu uzņēmuma attīstībā ieņem sadarbība ar dažādām iestādēm. Īpašu atbalstu Kristīne sajutusi no Jelgavas novada pašvaldības, kas palīdzēja ar telpu sameklēšanu, jo viens no grūtākajiem soļiem uzņēmuma attīstībā ir pāreja no mājražotāja uz ražojoša uzņēmēja statusu. Šobrīd ir iesniegts jau nākamais LEADER projekta pieteikums kā kopprojekts ar Jelgavas novada pašvaldību.

Uzņēmējdarbības uzsākšanai Kristīne ir saņēmusi vērtīgas konsultācijas no LLKC Jelgavas nodaļas uzņēmējdarbības konsultantes Videgas Vītolas, jo sākuma posmā ir būtiski apzināties, ka ir kāds, kas tev palīdzēs, neatteiks padomu un ievirzīs pareizajās sliedēs.

Latvijas Lauksaimniecības universitātes eksperti daudz palīdzējuši tehnoloģiskajos pētījumos, kā arī devuši iedvesmu jaunu ideju un jaunu garšu meklējumiem.

Uzņēmums ir saņēmis apstiprinājumu divu subsidētu darba vietu radīšanai, kā arī uzņemts Jelgavas biznesa inkubatorā. Gūtā pieredze un iespējas, ko sniedz inkubators, palīdzēs vairākos tehniskos darbos, kas vairāk saistīti ar mārketinga pasākumiem un lietvedības sakārtošanu.

Uzņēmēja šo sauc par “Sajūtu projektu”, jo viss ražošanas process ir balstīts uz sajūtām, – sākot no pareizās konsistences un garšas meklējumiem, beidzot ar mērķauditorijas atrašanu un tehnikas iegādi. Un tā, pēc viņas domām, ir uzņēmuma panākumu atslēga, kas tiek papildināta ar lielo ģimenes atbalstu un līdziesaistīšanos visos uzņēmējdarbības procesos.

Margarita Lāže,

Jelgavas nodaļas lauku attīstības konsultante 

Foto galerija: 

Pievienot komentāru