LLKC Kuldīgas birojs iepazīst Spānijas lauksaimniecību

LLKC Kuldīgas biroja konsultanti novembra sākumā devās pieredzes apmaiņas braucienā, kura tēma bija “Lauksaimniecības produkcijas pievienotās vērtības radīšana, inovācijas produktu pārstrādē, vietējā produkta realizācijas iespējas, mārketinga pasākumi”, un apmeklēja Spānijas saimniecības, kā arī piedalījās lauksaimniecības izstādē.

Lauksaimniecības izstāde EXPO SAGRIS 2025 norisinājās Madridē. La Avenida Central pasākums tika vērsts uz lauksaimniecības un pārtikas nozares sociālās un ekonomiskās ietekmes paaugstināšanu. Izstāde EXPO SAGRIS, kuras tēmas ir “Zeme”, “Tehnoloģijas” un “Cilvēki”, apvieno nozares līderus, politikas veidotājus, inovatorus un lauku kopienas. Izstādē tika izcelti sasniegumi lauksaimniecības tehnoloģijās, mākslīgajā intelektā, biotehnoloģijā un ilgtspējībā. Galvenie forumi bija veltīti klimata noturībai, lauku attīstībai un kooperatīvajai uzņēmējdarbībai. Īpašas zonas, piemēram, Talantu arēna un Ágora Mujeres veicina jauniešu iesaistīšanos un sieviešu līderību.

Izstādē bija iespējams iepazīt dažādas nozares: lauksaimniecības pārtikas rūpniecība, lauksaimniecības tehnika, lopkopība, resursu pārvaldība un ilgtspējība, finanses, investīcijas un apdrošināšana u. c.

Izstādes laikā bija iespēja apskatīt arī dažādas tehnoloģijas,  piemēram, dronus, kurus izmanto augu aizsardzības līdzekļu izkliedei, kā arī dažādus sensorus siltumnīcām.

Izstādē bija iespēja satikt Mursijas reģiona augļu un dārzeņu ražotāju un eksportētāju asociāciju Proexport.  Tā aizstāv nozares intereses un kopš 1977. gada cīnās, lai tās dalībnieki sasniegtu labākos rezultātus. Proexport dalībuzņēmumi ir līderi nozarē un tie veido 20% no valsts augļu un dārzeņu eksporta. Izstādes laikā varēja uzzināt par asociācijas darbību, dažādiem projektiem, kā arī iepazīties ar ieviestajām inovācijām.

Savs stends bija atvēlēts arī Spānijas Zemkopības ministrijai, kura aicināja lauksaimniekus pievienoties dažādās diskusijās. Visas dienas garumā bija iespēja piedalīties dažādās lekcijās.

Ļoti interesanta šķita prezentācija par programmu Cultiva, kas ir paredzēta jauno lauksaimnieku apmācīšanai, kurā ir iespēja apmeklēt mācību saimniecības un mācīties no to saimniekiem, lai apgūtu praktiskās zināšanas un prasmes, kas tālāk varētu viņiem noderēt uzsākot savu saimniecību vai attīstot jau esošo. Programmas galvenais mērķis ir atbalstīt jauniešus un attīstīt viņos  vēlmi palikt un darboties laukos.

Spānijas lauksaimniecībā svarīgu lomu ieņem arī sadarbības veicināšana. Izstādē varēja iepazīties ar dažādiem kooperatīviem. Viņi ir izveidojuši valsts zīmolu PRODUCTO COOPERATIVO, kuru piešķir produktiem, ko ražo kooperatīvi. Šis zīmols popularizē vietējo produkciju, kooperatīvu vērtības, kā arī to ieguldījumu ilgtspējīgā lauksaimniecībā.

 

Izstādes laikā bija piedāvājums iegādāties arī vietējo mājražotāju produkciju, piemēram, dažādus izstrādājumus no lavandas, piemēram, ziepes un vannas bumbas, kā arī pistācijas, īpašā tehnikā kaltētu liellopu gaļu un citus produktus.

Ar īpašu sajūsmu tika apmeklēta bioloģiskā saimniecība San Eusebio, kas nodarbojas ar citrusaugu audzēšanu. Saimniecība šeit jau ir 3. paaudzē. Kopā tiek apsaimniekoti 34 ha zemes, no kuriem daļu aizņem arī mežs. Tiek audzēti 80 dažādu šķirņu citrusaugu koki, no kuriem pārdoti tiek tikai 9. Atšķirībā no šķirnes augļu nogatavošanās laiks ir no 4 līdz pat 12 mēnešiem.

Lielākā daļa produkcijas tiek eksportēta. Bet saimniecībā uz vietas ir arī savs neliels veikaliņš, kur var iegādāties gan svaigus augļus, gan arī saimniecībā ražoto medu. Saimniecība arī atvērusi savas durvis apmeklētājiem, kuriem tiek nodrošināta iespēja uzzināt par saimniecībās darbību, nogaršot dažādu šķirņu un veidu citrusaugus – apelsīnus, laimu, citronus u. c., kā arī doties ekskursijā pa citruskoku dārzu. Šajā dārzā ir apskatāms arī vecākais koks, kuram jau ir 200 gadi, bet tas turpina dot augļus.

Kā minēja saimnieki, tad šāda veida saimniecības citur ir retums, kas tik brīvi piedāvā saimniecību apskati. Saimniecībai ir arī savs Instagram konts, kurā tiek regulāri ievietota informācija.

Šajā braucienā iepazīta arī Arbarka ģimenes saimniecība, kas nodarbojas ar biškopību un biškopības produktu tirdzniecību. Saimniecības sākums ir 1929. gads, kad Ajorā, vienā no pilsētām ar senākajām biškopības tradīcijām Spānijā, Kristobals Abarka Peress, pašreizējā saimnieka vectēvs, sāka saimniekot  ar saviem pirmajiem bišu stropiem. Kad saimnieks bija 18 gadus vecs, tad viņam tēvs uzdāvināja pirmos 50 viņa paša bišu stropus. Tieši šajā brīdī viņš mainīja savu kursu un sāka pārdot visu produkciju tieši gala patērētājam, bez starpniekiem, specializējoties augstākās kvalitātes premium medus ražošanā un piedāvājot klientiem vietēji iegūtu godīgas tirdzniecības produktu. Arī savus dēlus viņš  audzina tāpat, kā viņu audzināja viņa tēvs un vectēvs: ar cieņu pret vidi un dabu, rūpējoties par bitēm un ilgtspējīgi ražojot medu. Viņa dēli turpina ģimenes mantojumu – tradīcijas, meistarību, kultūru un cieņpilnu darba praksi.

Saimniecības mērķis ir pārredzamība attiecībās ar klientu un medus augstā kvalitāte. Saimnieki vēlas, lai klienti patērētu tīru medu, bez viltojumiem un maldināšanas.

Saimniecībā piedāvā medu ar dažādām garšām, kā eikalipts, citrons, meža ogas u. c., kā arī propolisu, kosmētiku no bišu produktiem u. c. interesantus produktus. Saimniecība ir izveidojusi arī savu mājaslapu, kur klienti var iegādāties saimniecības produktus. Saimniecībai arī ir neliels veikaliņš pašā Valensijā.

Brauciena noslēgumā tika apskatīts uzņēmums Ad Olivetum, kas nodarbojas ar olīveļļas iegūšanu un dažādu citu produktu ražošanu. Uzņēmuma piedāvājumā ir gan bioloģiskie, gan ne bioloģiskie produkti.

Uzņēmums piedāvā gan dažādas olīveļļas, gan arī marinētas olīvas ar dažādām garšām, kā arī dažādu garšu olīvu pastētes.

Uzņēmums sadarbojas ar vietējiem olīvu audzētājiem, pārstāvot to intereses. Viņi  ne tikai iepērk labu olīveļļu no ciemata kooperatīva un pilda to pudelēs ar savu zīmolu, bet arī apzināti izvēlas godināt pašus ražotājus, apliecinot cieņu pret viņu lomu visā produktu izstrādes procesā, kā arī, lai saglabātu Vidusjūras olīvu birzs kultūras mantojumu.

Uzņēmums arī organizē dažādas degustācijas un citus pasākumus, kas palīdz popularizēt vietējos produktus. Uzņēmumam ir sava mājaslapa, kurā iespējams iegādāties uzņēmumā saražotos produktus, kā arī ir izveidojusies veiksmīga sadarbība ar dažādiem privātajiem veikaliem gan Spānijā, gan arī Francijā.

Biroja vadītāja un augkopības konsultante Daiga Mellere atzina: “Lauksaimniecības izstādē vēl un vēlreiz guvām pārliecību, ka modernās tehnoloģijas ļauj samazināt izmaksas un optimizēt darbaspēku. Ražošanas efektivitāte ievērojami pieaug, ja tiek izmantoti dati (sensorika, droni, monitorings). Spānijā tiek atbalstīti speciāli valsts pasūtītie kaitīgo organismu izplatības un ierobežošanas pētījumi. Spānijā ir ļoti attīstīti apūdeņošanas risinājumi, interesanti, ka pat tādā sausā klimatā kā Spānijā tiek audzēti rīsi. Apmeklējot saimniecības, ļoti patika saimniecību kopējā pieeja – fokusēties uz ilgtermiņa investīcijām un mērķtiecīgu procesu automatizāciju”.

Publicēts:
1. decembris, 2025.
Nozare/joma:
Pieredze
Autors:

Vendija Madara Andersone,

LLKC Kuldīgas biroja lopkopības konsultante/biroja administratore

Dalīties

Citas aktualitātes

Pieteikšanās Lauku tīkls jaunumiem!
Uzzini pirmais par jaunumiem savā nozarē!
Adrese
Rīgas ielā 34, Ozolnieki,
Ozolnieku pagasts,
Jelgavas novads,
LV-3018, Latvija
Mediji
Arhīvs
Arhīvs
© 2025 Visas tiesības aizsargātas. Valsts lauku tīkls

Norises datums

Norises datums