Uzņēmums „Akrona” uzsācis autogāzes tirdzniecību

Ar lielām pārmaiņām jaunais gads iesācies degvielas uzpildes stacijā „Akrona” Ķoņu pagasta Eriņos. Tur no janvāra sākuma autobraucējiem ir iespēja iegādāties autogāzi.

 Uzņēmuma īpašnieks Gundars Bergs stāsta, ka „ceļš” līdz autogāzes tirdzniecības uzsākšanai bijis garš un salīdzinoši sarežģīts. „2012.gada nogalē pieņēmām lēmumu virzīties uz autogāzes tirdzniecības uzsākšanu. Līdz tam nebija pārliecības, vai šai pusē būs pietiekami daudz patērētāju. Veicām aptauju un pētījām apkārt notiekošo. Tuvākā autogāzes uzpildes stacija ir Valmierā. Autovadītāju skaits, kuri izvēlas braukt ar gāzi, pieaug. Dzirdējām dažādus stāstus no dzīves, piemēram, ja vienam kaimiņam jābrauc uz Valmieru, otrs kaimiņš dod savu automašīnu, lai tikai atpakaļceļā atved autogāzi. Turklāt nereti autovadītāji cenšas iepildīt pēc iespējas vairāk gāzes, nekā tas atļauts, tādējādi riskējot ar savu un apkārtējo drošību. Visi šie un vēl citi novērojumi deva pārliecību un iedrošinājumu, ka jāvirzās uz priekšu”, saka uzņēmuma „Akrona” īpašnieks Gundars Bergs.

Uzņēmuma vadītājs stāsta, ka pati būvniecība noritējusi samērīgos termiņos, bet birokrātiskais slogs gan aizņēmis krietnu laiku, jo spēkā stājies jaunais Būvniecības likums ar stingrākām prasībām. Lai varētu veikt visus nepieciešamos saskaņojumus un saņemt atļaujas, bijis jārēķinās, ka katrā valsts iestādē tas prasīs aptuveni divas nedēļas. Pēc būvniecības darbu pabeigšanas pusgads bijis vajadzīgs formalitātēm. Atskatoties uz paveikto, Gundars nosaka, ka gūta laba pieredze un, iespējams, otrreiz atsevišķas lietas darītu savādāk.

Gundaram Bergam ir 22 gadu pieredze degvielas tirdzniecības jomā, bet pašus pirmsākumus viņš atceras ar smaidu. „Lauksaimniecības kooperatīvā sabiedrība „Akrona” dibināta jau 1992. gadā. Privatizēju kolhoza degvielas uzpildes staciju, bija bāze, bet tirdzniecību tajā neuzsāku, jo tai laikā modē bija tirgot degvielu ielas malā. Mums bija mazs degvielas vedējs ar divu tonnu ietilpību, kurā no Rīgas uz Rūjienu vedām degvielu. Galvenā tirdzniecības vieta bija Rūjienā pie viesnīcas „Tālava”. Lai tirdzniecība varētu notikt, bija nepieciešami divi cilvēki. Viens iedarbināja automašīnu, kā rezultātā sāka darboties sūknis, bet otrs tikmēr iepildīja degvielu un iekasēja naudu. Pie autoostas degvielu tirgoja mūsu konkurenti, tādēļ ik pēc laika kāds devās izlūkos, lai noskaidrotu viņu cenu. Ja viņiem bija zemāka, mēs nolaidām vēl zemāku. Pagāja gads, un valdība sāka sakārtot šo jomu, izdeva likumu, kas aizliedza degvielas tirdzniecību ielu malās, kā rezultātā sāka veidoties mazas degvielas uzpildes stacijas,” atceras Gundars Bergs.

Degvielas uzpildes stacija „Akrona” sākusi darboties 1994. gadā. Sākotnēji pieticis ar kolhoza laika iekārtām un aprīkojumu, bet ar laiku prasības mainījušās un nekas vairs nav bijis atbilstošs. „Vajadzīgas bija jaunas cisternas, sūkņi, kas spēj atsūkt tvaiku, lai nepiesārņotu gaisu. Tā soli pa soli devāmies uz priekšu. Virs degvielas uzpildes vietām esam uzlikuši jumtu. Tā nav prasība, bet attieksme pret klientu, tā teikt, labāka servisa nodrošināšana. Parasti autogāzes pildnes ir novietotas pie tvertnes, bet mūsu stacijā viss atrodas atsevišķi. Autogāzes patērētāji var ērti uzpildīt savas automašīnas zem nojumes, turklāt divas vienlaicīgi. Klientiem, kuri paši vēl neprot vai baidās uzpildīt gāzi, palīdzēs operatori”, uzsver Gundars.

Tomēr, lai varētu nodrošināt autogāzes uzpildi turpat, kur degvielas, nācies ieguldīt salīdzinoši lielus līdzekļus augstspiediena gāzes vada izbūvei. Gandrīz pusotru gadu ilgais būvniecības process noticis sadarbībā ar SIA „Latvijas propāna gāze”, bet iekārtas pasūtītas un izgatavotas Čehijā, tilpnes – Vācijā.

Degvielas uzpildes stacijas īpašnieks stāsta, ka katru gadu ir jāmaksā nodoklis par gaisa piesārņošanu, bet interesanti, ka piesārņojums rodas tajā brīdī, kad klienti atver degvielas bākas vāciņus, lai uzpildītu degvielu. Nodokļa lielums esot atkarīgs no pārdotā apjoma. Strādājot šajā jomā, jārēķinās ar dažādām ikgadējām pārbaudēm. Izņēmums nav arī gruntsūdeņu analīzes, kuras tiek ņemtas vairākos urbumos degvielas uzpildes stacijas tuvumā.

Uzņēmums pamazām sāk gatavoties arī jaunajām izmaiņām, kad no šī gada 1. aprīļa vairs nedrīkstēs tirgot vecā modeļa sarkanos gāzes balonus. Pēc šī datuma klientiem būs iespēja iegādāties divu lielumu balonus – ar 27 un 46 litru tilpumu. Mazākais maksās 35 eiro, bet lielākais, kas pielīdzināms vecā modeļa balona lielumam, maksās 70 eiro. Tomēr tā ir tikai jaunā – Eiropas standartiem atbilstošā gāzes balona cena, kas neiekļauj pašas gāzes izmaksas.

Gāzi būs iespēja uzpildīt Valmierā un citās lielākajās pilsētās. Uzņēmums nodrošinās gāzes balonu nogādāšanu uzpildīšanai, bet šis process ilgs aptuveni vienu nedēļu.

Uzņēmums „Akrona” piedāvās arī iznomāt gāzes balonus, turklāt nomas maksā būs iekļautas arī apkopes izmaksas. Gundars Bergs sola, ka „Akrona” nodrošinās gāzes balonu piegādi mājās Naukšēnu un tuvāko novadu robežās. Tomēr šajā gadījumā jārēķinās, ka klientiem, kuri dzīvo tālāk, nāksies maksāt nedaudz vairāk nekā tiem, pie kuriem jābrauc īsāks attālums. Degvielas uzpildes stacijā „Akrona” būs iespēja vecos balonus nodot utilizācijai.

Pie mūsu kaimiņiem Igaunijā jaunā standarta gāzes baloni ieviesti jau pagājušajā gadā, bet uzņēmuma vadītājs atklāj, ka pircēji no Igaunijas ļoti aktīvi izmanto iespēju iegādāties Latvijā vēl pieejamos sarkanos balonus.

Uzņēmums „Akrona” nodrošina darbavietu septiņiem apkārtnes iedzīvotājiem. Uzņēmuma vadītājs ar lepnumu stāsta, ka viens no tiem – Andis Vipulis – uzņēmumā strādā kopš tā dibināšanas un strādās līdz laikam, kad dosies pensijā. Gundars uzsver, ka darbiniekam ir jājūtas stabili un droši savā darbavietā, pārliecinātam par nākotni. Neskatoties uz to, ka uzņēmumā strādā daiļā dzimuma pārstāves, arī viņām jāspēj pielāgoties un rast risinājumu jebkurā situācijā. Ikdienā nākoties saskarties ar dažādiem pārpratumiem un pat kurioziem. „Reizēm mūsu darbiniekiem ir jāuzmin, ko klients vēlas. Veikaliņā piedāvājam ne tikai pirmās nepieciešamības preces automašīnām, bet arī mežizstrādes un lauksaimniecības tehnikai, tai skaitā smērvielas. Tad nu klients atnāk uz saka, ka vajag uzliet eļļu, bet to, kādu eļļu vajag, mūsu operatoriem, tā teikt, jāuzmin. Pārdevējām jāspēj orientēties arī zāģu ķēžu klāstā. Ir gadījies, ka klients samaksā par degvielu, bet aizmirst to ieliet un aizbrauc. Tad operators man zvana un prasa, vai es pazīstu tādu un tādu cilvēku un, ja pazīstu, tad zvanu un saku, lai brauc atpakaļ. Tāpat ir klienti, kuri ikdienas steigā nepiedomā un ielej automašīnā ar dīzeļa motoru benzīnu un otrādi. Reizēm klienti paši savlaicīgi attopas, un nekāda skāde netiek nodarīta, bet, kad tomēr ir par vēlu, tad palīdzam mašīnu nogādāt līdz servisam,” par ikdienu degvielas uzpildes stacijā stāsta uzņēmuma vadītājs.

Lai piesaistītu klientus, uzņēmums „Akrona” sola nodrošināt zemākas autogāzes cenas, nekā tās ir citviet. Gundars prognozē, ka cena kritīsies ne tikai degvielai, bet arī gāzei. Tas savukārt liek cerēt, ka ar laiku samazināsies citu produktu cenas un dos izrāvienu ekonomikai.

Degvielu un autogāzi ir iespēja iegādāties visu diennakti. Diennakts tumšajā laikā tas izdarāms ar priekšapmaksu. Par saviem klientiem Gundars saka, ka tie ir stabili, ilggadēji klienti. „Vieni no senākajiem ir mūsu kaimiņi – uzņēmums „Helda”. Tomēr skaita ziņā visvairāk mūsu klienti ir tieši lauksaimnieki. Līdz ar Krievijas tirgus krīzi jūtam, ka piena lopkopības saimniecības ir sākušas nedaudz kavēt maksājumus, bet gan jau ar laiku situācija stabilizēsies. Vēlos paslavēt arī Naukšēnu novada pašvaldības vadību par atbalstu savu iespēju robežās”, nosaka degvielas stacijas īpašnieks.

Agrāk Gundars darbojies arī lauksaimniecības jomā, bet tad sapratis, ja kaut ko dara, tad jādara kārtīgi un no sirds, bet tas nav iespējams, ja darbojas vairākās jomās vienlaicīgi. Degvielas tirgotājam vislielākais gandarījums ir par to, ka 22 gadu laikā ir izdevies noturēties pašam par sevi un nav nācies savu biznesu pārdot kādam no tīkliem. Gundars par sevi saka, ka viņš ir vietējais patriots un bez šīs apziņas nebūtu iespējams attīstīt savu uzņēmējdarbību pierobežā. Uzņēmēja godprātīgo un pašaizliedzīgo darbu novērtēja arī bijušais Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Romāns Naudiņš. „Tas bija ļoti liels un patīkams pārsteigums, kad aizvadītā gada oktobrī ministrs personīgi ieradās vizītē pie Naukšēnu novada uzņēmējiem, turklāt ne tikai pie lielajiem, bet arī pie mazajiem, kāds esmu es. Ministrs pasniedza Atzinības rakstu par godprātīgu un pašaizliedzīgu darbu uzņēmējdarbības attīstītībā Ķoņu pagastā”, atceras Gundars.

Uzņēmums „Akrona” ik gadu finansiāli atbalsta arī Naukšēnu novada vidusskolas skolēnus, kuri svešvalodu olimpiādēs guvuši labus rezultātus.

Runājot par nākotnes plāniem, uzņēmuma vadītājs atklāj, ka tuvākā gada laikā tiks uzstādīts izgaismots cenu tablo autoceļa brauktuves malā.  Darbu sarakstā esot arī ēkas fasādes siltināšana un renovēšana. Gundars uzsver, ka viņam ir būtiski, lai klienti var atbraukt uz sakoptu un labiekārto vietu.
Vārds „Akrona” latīņu valodā nozīmē „virsotne”. Gundars jokojot nosaka, ka varbūt izvēlētais uzņēmuma nosaukums arī ir palīdzējis veiksmīgi attīstīties.

 Nora Kārkliņa

 

Pievienot komentāru