Mācības sekmē uzņēmējdarbības konkurētspēju

GalerijaPrint

Zemgales uzņēmēji tiekas kopīgās mācībās, lai sekmētu savas uzņēmējdarbības konkurētspēju, atpazīstamību un savstarpējo sadarbību Jelgavas, Ozolnieku, Dobeles, Tērvetes, Auces, Bauskas, Iecavas, Rundāles un Vecumnieku novados.

Šī gada pirmajā ceturksnī ir aizvadītas astoņas mācību dienas, kurās aktīvi piedalījušies vairāk kā 30 uzņēmēji no dažādiem Zemgales novadiem. Dalībnieki pārstāvēja lauksaimniecības produktu audzēšanu, mājražošanu, lauku tūrisma un viesmīlības nozares, kā arī tekstilizstrādājumu izgatavošanu.

Būtiski ir tas, ka tēmas, ko kopīgi apguva uzņēmēji, iepriekš paši ir ieteikuši kā svarīgas, lai piešķirtu jaunu un nozīmīgu impulsu savas darbības izaugsmei.

Kopā ar mārketinga speciālistēm Līgu Bušu-Lehtonenu un Jeļenu Rešetņikovudalībnieki guva pieredzi, kā raksturot sava produkta un pakalpojuma galvenās īpašības, kas to atšķir no citiem produktiem un kā to visu nodot saviem klientiem.  Katras jomas dalībnieks saņēma padomu, kā veicināt savas produkcijas efektīvāku pārdošanu.

Ar kolāžu palīdzību tika izveidots klientu portrets un meklēti galvenie piedāvājuma akcenti un vērtības, kas dotu iespēju  atšķirties no citiem piedāvājumiem. Tāpat dalībnieki uzzināja, kā veidot mūsdienīgu zīmolu un tā stāstu. Notika arī uzņēmēju esošo zīmolu analīze un sekoja eteikumi to uzlabojumiem.

Tika analizēti cenu veidošanas aspekti, realizācijas vieta, reklāma, pārdošanas veicināšana un digitālais mārketings. Uzņēmēji plānoja mārketinga aktivitāšu kalendāru 2018. gadam, mācoties izvirzīt gada galveno mērķi un saplānot tam pakārtotās aktivitātes.

Būtiskākās atziņas, ko sniedza mārketinga speciāliste Līga Buša-Lehtonena:
- mārketinga mērķis ir saprast tirgu un to, ko vēlas klients, zinot klientu vajadzības – tās arī piepildīt;
- mārketings nav tikai atsevišķi pasākumi, bet gan uzņēmuma kultūra un darba stils ikdienā;
- mārketingā svarīga vispirms stratēģija, tikai pēc tam seko taktika, kā to īstenot;
- labāk kvalitāte nevis kvantitāte;
- plānojot mārketinga aktivitātes, vispirms svarīgi uzņēmējam saprast, ka nav tik būtiski pateikt, ko tieši ražojam un piedāvājam, bet gan kādu labumu un pievienoto vērtību mēs ar savu produktu un pakalpojumu klientam iedosim.

Tika apgūti reklāmas veidošanas pamati interneta vidē.

Paši dalībnieki atzīst, ka noderēs daudzie "knifiņi", ko ieteica mārketinga jomas profesionāles.

Jautāti, kur izmantos iegūtās zināšanas, uzņēmēji minēja:

- uzlabos savu piedāvājumu publiskajā telpā;
- vairāki veidos savu profilu Facebook lapā;
- noteikti izmantos Google Analytics un Google Adwords;
- pilnveidos stāstu un uzlabos savu mājaslapu;
- pratīs labāk un mērķtiecīgāk analizēt savus klientus un pozicionēt piedāvājumu tieši mērķauditorijai.

Reklāmas veidošanas praktiskie aspekti uzņēmēja ikdienas darba uzlabošanai

Uzņēmējiem tika sniegti vienkārši un praktiski rīki, kā pašam veidot kvalitatīvu produkta un pakalpojuma fotogrāfiju. Katrs saņēma padomu atbilstoši savai darbības specifikai.

Uzņēmēji paši veidoja infografikas, lai mūsdienīgi un atraktīvi reklamētu savu piedāvājumu sociālajos tīklos.

Kā eksperti šajās jomās palīdzēja fotogrāfs Māris Millers un LLKC Lauku attīstības nodaļas speciāliste Baiba Gulbe.

Ciemojoties Latvijas Lauksaimniecības universitātes  Tehnoloģiju un zināšanu pārneses centrā un Dobeles dārzkopības institūtā, uzņēmējiem tika  iedots nozīmīgs pavediens, kā atrast atbilstošu iepakojumu un iekārtas savam produktam, drosmi uzsākt kāda konkrēta produkta ražošanu, skaidrību par ražošanas tehnoloģijām, likumdošanu, idejas dažādām inovācijām, piemēram, spiedpalieku izmantošanu un bezatlikumu tehnoloģiju piemērošanu pārstrādē.

Pie zinātnes sasniegumiem palīdzēja tikt: Dārzkopības institūta vadošā pētniece Dalija Segliņa un asistente Anita Olšteine, kā arī LLU Tehnoloģiju un zināšanu pārneses nodaļas vadītāja Sandra Muižniece-Brasava un licencēšanas speciāliste Aija Vārava.

Viesmīlības nozīme tūrisma pakalpojuma sniegšanā

Zemgales reģionā pieaug to uzņēmēju skaits, kas atver sava uzņēmuma durvis arī tūristiem, piedāvājot iepazīties ar produkciju un savu darbību kopumā. Tas sekmē uzņēmuma atpazīstamību un veido ciešāku saikni ar esošajiem un nākotnes pircējiem.

Tāpēc svarīgi ir izprast psiholoģiskos aspektus darbā ar tūristu grupām.

Tūrisma nozares ekspertes Dzintras Līces vadībā dalībnieki iesaistījās dažādās spēlēs, kas palīdzēja katram saprast, kā veidojas cilvēku savstarpējās attiecības, kā tās mainās saspringtās situācijās, apkalpojot klientus. Tika kopīgi analizēti piemēri no uzņēmēju ikdienas darba un atrasti labākie risinājumi situācijām darbā ar klientiem.

Daži ekspertes padomi:

- tie cilvēki vispirms visi ir jāmīl;
- tā ir drusciņ māksla – ieraudzīt, ko katram tūristam vajag;
- negaidītas rūpes par viesi attaisnojas vienmēr;
- ja viesis iegūst nedaudz vairāk, kā solīts, to vienmēr atcerēsies;
- tūristam ir viena doma: "Gribu un atpūšos!";
- mums ir jāskatās no klientu viedokļa;
- gribi saglabāt emocionālo noturību darbā ar tūristiem? Domā par "psiholoģisko" higiēnu, attīri sevi emocionāli, jo tas ir ļoti svarīgi, lai neizdegtu;
- tūristiem ir jādod skaidras instrukcijas;
- noturību var trenēt, bet augstsirdību nevar iemācīties, tā ir iedzimta īpašība;
- jo "grūtāks" klients, jo mierīgāks esi, nav standarta risinājumu;
- jo konkrētā vietā/reģionā ir vairāk un dažādi piedāvājumi tūristam, jo lielāks pieprasījums pēc šīs vietas.

 

Ar ko var pilnveidot lauku tūrisma piedāvājumu? Šis ir aktuāls jautājums ikvienam uzņēmējam, kurš gatavojas jaunai tūrisma sezonai, tai skaitā mājražotājiem, kuri uzņem grupas. Tāpēc viena no tēmām bija – tūrisma piedāvājuma pilnveidošana.

Uzņēmējiem, kuri darbojas laukos, noteikti aktuālas tēmas būtu vides izziņa, tautastērps un senā apbūve. Šajās jomās tika saņemtas gan zināšanas, gan norādes informācijas meklēšanai.

Vides izziņas spēles atraktīvi ļauj iepazīt apkārtējo vidi un dabu, tikpat labi arī uzņēmēja produktu no sēklas līdz auglim un pārstrādātam produktam burciņā. Idejas un materiālus sniedza Dabas izglītības centra "Meža māja" vadītāja Agnese Balandiņa.

Tautastērps dod iespēju saimniekiem sagaidīt tūristus ar latvisku godu un cieņu. Šeit dalībnieki uzzināja, kā vēsturiski attīstījies tautastērps un tā valkāšanas tradīcijas. Izpētes darbā par tērpu attīstību Zemgalē dalījās Aija Jansone.

Lauku sētas vēsturiskā mantojuma izzināšana un iedzīvināšana un stāsti, kas izceļ senatnes burvību un spēj nodod to arī lauku sētas viesiem, – par šo tēmu stāstīja vēsturnieks Agris Dzenis, kurš veicis izpēti vēsturiskajai lauku sētas apbūvei un senajiem darba rīkiem.

Labi saplānota un pārdomāta ekskursijas programma savā saimniecībā, tās piemērošana dažādām tūristu grupām, vides sakārtotība un citi parametri ir būtiski tūristu uzņemšanā. Par šo tēmu savā pieredzē dalījās LLKC uzņēmējdarbības konsultante Raimonda Ribikauska. Viņai ir praktiska pieredze grupu uzņemšanā saimniecībās.

Apmācības norisinājās LEADER sadarbības projekta “Vietējo ražotāju konkurētspējas, sadarbības un atpazīstamības veicināšana” (Nr. 17-00-A019.332-000003) ietvaros.

Videga Vītola,

LLKC Jelgavas nodaļas uzņēmējdarbības konsultanteFoto: Videga Vītola

Foto galerija: 

Pievienot komentāru