“Karavela” eksportē produkciju uz 34 valstīm

PielikumiPrint

Vecmīlgrāvis, Rīgas rajons, kas atrodas pie Daugavas un kur tālāk upe ietek Rīgas jūras līcī, jau izsenis bijusi vieta, kurā dzīve vienmēr bijusi saistīta ar jūru. Tur atradušās zivju pārstrādes fabrikas, būvēti kuģi un ritējusi tirdzniecība, tur savulaik tikusi atvērta arī Mangaļu jūrskola. Un 1882. gadā kāds dānis, Arnolds Sorensens, Rīgā atvēra savu pirmo zivju konservu ražotni, kas ražoja ne tikai zivju konservus, bet arī metāla bundžas, un ne tikai zivju iepakošanai.

Padomju gados šo rūpnīcu pārceļ uz Vecmīlgrāvi, un par preču zīmi rada kaiju ar zivi knābī. Šī rūpnīca izdzīvojusi līdz pat šodienai – cauri laiku laikiem un kariem, mainoties dažādām varām un īpašniekiem. Dažus gadus pēc Padomju Savienības sabrukuma tā privatizēta, un 2002. gadā tagadējais uzņēmuma līdzīpašnieks Andris Bite kopā ar partneri to izpirka, pārņemot uzņēmumu teju bezcerīgā stāvoklī, – neviens neticēja, ka vecu padomju laika mantojumu tik sliktā finansu un tehniskā stāvoklī var atkal padarīt dzīvotspējīgu. Turklāt ne tikai dzīvotspējīgu, bet par uzņēmumu, kas teju 90 procentus savas produkcijas eksportē. Gan uz Austrumiem, kur bijušās Padomju Savienības telpā zīmols Kaija, kas bija pazīstams jau tolaik, joprojām ir ļoti spēcīgs, gan uz Rietumiem, kur Karavela pārdod izstrādājumus gan ar Arnold Sørensen brendu, gan arī ražo produkciju dažādiem private label klientiem – lielākajām tirdzniecības ķēdēm Skandināvijā. Tādēļ, piemēram, šobrīd Zviedrijā nav neviena veikala vai benzīntanka, kur Karavelas produkcija nebūtu nopērkama. Līdzīgi ir arī tirgū Lielbritānijā. Dānijā Karavelai pieder aptuveni 60% skumbriju izstrādājumu tirgus. Tāpat Karavela ražo produkciju arī dažādiem Skandināvijas zivju pārstrādes uzņēmumiem, kas pārcēluši savu produktu ražošanu uz Latviju, nodrošinot tiem gan tādu pašu produkcijas kvalitāti, gan arī stabilitāti piegādēs, kas ir ļoti svarīgs faktors. Skandināvijā, ko Karavela jau uzskata par savu mājas tirgu, uzņēmums ir top trijniekā starp lielākajiem ražotājiem.  

Tieši savu zināšanu, savu ambīciju, pieredzes un arī stabilitātes dēļ uzņēmums jūtas spēcīgs. Karavela strādā ar tādu pašu darba kultūru un kvalitāti kā Rietumu uzņēmumos. Tāpat viņu priekšrocība ir gatavība realizēt visdažādākās idejas un eksperimentēt. Un tikai pēc tam seko tāds faktors kā cena, jo, nespējot nodrošināt stabilitāti un kvalitāti, cena vairs nenozīmē neko.

Karavela zivis pārstrādei lielākoties iepērk no Skotijas, Farēru salu, Islandes, Norvēģijas un Īrijas zvejniekiem. Tāpat arī no latviešu zvejniekiem, kas zvejo pie Marokas un Mauritānijas krastiem. Laši pārstrādei ceļo no Aļaskas, tunči – no Papua Jaungvinejas un Ekvadoras. Tādējādi gan iepirkuma, gan pārdošanas ģeogrāfija ir ļoti plaša – Karavela savu produkciju eksportē uz 34 valstīm.

Uzņēmumam ir arī Marine Stewardship Council piešķirts sertifikāts, kas apliecina, ka pārstrādē izmantotās zivis ir saudzīgi ķertas un nodrošina ilgtspējīgu sugu attīstību.  Tieši šī organizācija ir tā, kas uzrauga, cik daudz un kādas zivis pasaules ūdeņos tiek izzvejotas, kā arī bez šī sertifikāta Rietumu tirgos produkciju vairs nav iespējams pārdot, jo arvien vairāk tirgotāju seko līdzi, lai zivju iegūšanas process noritētu pēc iespējas videi draudzīgā veidā.

Iespējams, ka sarežģītākais ražošanas procesā ir produktu garšas īpašību izveidošana konkrētam tirgum. Francija šajā ziņā ir vissarežģītākais tirgus, jo tik niansētas prasības nav nekur citur. Turklāt tās jāatklāj un jārada pašiem, jo garšas īpašību saraksts iepriekš nav pieejams – kā tieši Francijā jāgaršo skumbrijai sinepju vai četru garšaugu muskadē vīna mērcē. Taču Karavelā ir spēcīgs Jaunu produktu izpētes un attīstības departaments un pārtikas tehnologi, kam arī tas ir pa spēkam.

Uzņēmuma nākamie plāni saistās ar Amerikas tirgu, uz kurieni jau nosūtīti pirmie konteineri ar premium klases produktu – Brisling sardīnēm, ko ražo no Baltijas jūras zivīm un ko amerikāņi jau pazīst vairāk kā simt gadu, tāpat šogad noslēgts apjomīgs līgums ar populārāko zivju konservu zīmola turētāju Amerikā par teju 9 miljonu produktu vienību – sardīnes piegādi šajā gadā ar potenciālu apjomu palielināšanu nākotnē.

Ņemot vērā kompānijas azartu, ambīcijas un vēlmi vienmēr darīt ko jaunu, attīstīt un riskēt, ne tikai Amerika ir nākamais lielais solis Karavelas attīstībā.

Plašāka informācija: www.kaija.lv/www.sorensen.lv

Īrisa Roze-Posuma,

LLKC Ventspils nodaļas vadītāja

Pievienot komentāru