Ar iedvesmu no Jelgavas un Dobeles jaunajiem uzņēmējiem
No oktobra līdz novembrim LLKC Jelgavas un Dobeles nodaļas orgnanizēja mācības janiešiem un jaunajiem uzņēmējiem “Laukiem būt!” Pasākums ietvēra informatīvo pasākumu un piecas mācību dienas par dažādām tēmām, kas saistītas ar idejas virzīšanu, biznesa plāna izstrādi, mārketingu un uzņēmēju pieredzes stāstiem.
Informatīvajā dienā tika par pasākumu kopumā: kāds ir tā mērķis un plānoto mācību dienu saturs. Ar savu pieredzi par dalību mācībās un konkursā “Laukiem būt!” dalījās iepriekšējā gada dalībniece Laura Kalniņa. Viņai bija ideja izveidot sāls istabum un esam priecīgi, ka tas ir izdevies. “Sāls istabiņa” Jelgavā ir atklāta, laipni aicina un gaida gan mazus, gan lielus apmeklētājus (http://salsistabina.mozello.lv).
Par savu pieredzi, kā kļūt par uzņēmēju un ražot produktus ar pievienoto vērtību, stāstīja “Burka&Ledus” pārstāvis Ronalds Kreilis. Jau vairākus gadus Valgundes pusē tiek audzēti daudzu šķirņu čili pipari, kuri tiek pārstrādāti dažādos produktos un realizēti Kalnciema un citos tirdziņos. Ja esi asu garšu piekritējs, tev patiks un noteikti garšos (https://www.facebook.com/burkaunledus/).
Piecu dienu mācības piedalījās 14 jaunieši un jaunie uzņēmēji, kuriem ideja un vēme to attīstīt. Sākumā kopā ar lektori Elīnu Miķelsoni (Ideju un inovāciju institūts) tika ģenerētas idejas, un praktiskie uzdevumi veicināja radošumu. Sarunas laikā tika radīti jauni produkti, jauni nosaukumi un izzinātas nianses, kam pievērst uzmanību, lai pašu radītie produkti vai pakalpojumi atšķirtos no esošajiem. Otrā diena tika veltīta aktuālajām finansējuma pieaistīšanas iespējām biznesa uzsākšanai un attīstībai. Par to izsmeļoši pastāstīja ALTUM Zemgales reģiona vadītāja Mārīte Lazdiņa. Par LEADER projektu iespējām ieguldīt uzņēmuma attīstībā un izaugsmē stāstīja Lauku partnerības “Lielupe” vadītāja Līga Švānberga. Uzņēmējdarbības formu un grāmatvedības pamatos iedziļinājās un mācību dalībniekiem gan teorētisku, gan praktisku ieskatu sniedza grāmatvedības konsultante Inga Bērmane. Trešajā dienā par biznesa plāna saturu un nodaļām stāstīja konsultante Zane Zaharevska. Tika sniegta teorētiska informācija par biznesa plāna nodaļām un praktisks piemērs par finanšu aprēķinu tabulām.
Ceturtajā dienā dalībnieki brauca pieredzē pie Jelgavas novada uzņēmējiem, kuri darbojas dāžādās nozarēs. Z/s “Trubenieki” īpašnieks Jānis Volksons nodarbojas ar šitaki sēņu audzēšanu un lauku tūrismu. Tikām cienāti ar siltu šitaki sēņu zupu, video materiālā tika parādīts ieskats sēņu audzēšanas procesā, kas ietver daudz zināšanu un inovāciju. Saimnieks, rādot baļķus, uz kuriem aug sēnes, pastāstīja par izmantotajām projektu iespējām, kas palīdzēja uzņēmumam attīstīties.
Lolita Duge savā “Piparmētru namiņā” sniedza ieskatu piparmētru šķirņu dažādībā un iespējās, kādus produktus var radīt un pagatavot, cienājot ar siltu tēju. Arī šeit ir izmantots vairāku LEADER projektu finansējums, kas ļāvis paplašināt produktu piedāvājuma klāstu un attīstīt lauku tūrismu.
Z/s “Gaidas” Dace Drošprāte pastāstīja, ka saimniecības pamatnozare ir augļkopība, tiek audzēti āboli, bumbieri, un citi augļi un ogas. Sezonas laikā siltumnīcās audzē arī tomātus un puķu stādus. Arī šeit izaudzētajam tiek pievienota pievienotā vērtībā – gatavo ābolu, ogu sulas. Pirms dažiem gadiem tika uzcelta kooperatīva augļu glabātuve, kurā var redzēt, kā tiek uzglabāta novāktā raža un kā tiek šķiroti āboli.
Abgunstes muižā Zaļenieku pagastā saimniece Asnate Avotniece pastāstīja, ka pēdējo divu gadu laikā Avotnieku ģimene atdzīvinājuši šo muižu, devusi tai jaunu elpu. Šeit tiek rīkoti dažādi pasākumi un radošās darbnīcas. Atjaunošanas darbiem izmantoti dažādi projekti un finansējuma piesaistīšanas instrumenti. Muižā valda īpaša atmosfēra, un tā arvien ir ceļā uz attīstību un radošuma izpausmi.
Par tirgus analīzi stāstīja zīmolvede un komunikācijas stratēģe Lolita Ozoliņa, kurai ir arī liela praktiskā pieredze darbā ar produktu mārketinga stratēģiju. Tika sniegta informācija šādās tēmā: “Vērtības radīšana – idejas, produkti, zīmoli, stāsti, kāpēc tie strādā?”. Lektore dalībniekiem vērsa uzmanību uz svarīgākajiem nosacījumiem uzņēmējdarbības reputācijas, zīmola atpazīstamības veidošanā, mērķauditorijas noteikšanā un noturēšanā, pievēršot uzmanību arī komunikācijas kanālu izvēlei, mārketinga aktivitātēm produktu un pakalpojumu virzībai tirgū. Mācību dienas mērķis bija katram no dalībniekiem radīt pārdomas par tām jomām, kurām jāpievērš uzmanība, kā arī lai uzzinātu, kurās viņi jūtas ērti un spēcīgi.
Pasākuma noslēguma dienā, 16. novembrī, savas biznesa idejas aizstāvēja 12 mācību dalībnieki. Idejas bija ļoti dažādas un pārstāvēja atšķirīgas nozares – gan produkti, gan pakalpojumi. Lepojamies ar visiem, kuri veiksmīgi pabeidza mācības, aizstāvēja savu biznesa ideju un saņēma sertifikātu. Ikvienam no dalībniekiem būs iespēja piedalīties biznesa plānu konkursā “Laukiem būt!” un pretendēt uz panākumiem.
Mācības notika Valsts Lauku tīkla aktivitātes “Atbalsts lauku jauniešiem uzņēmējdarbības veicināšanai” ietvaros.
Zane Zaharevska,
LLKC Jelgavas nodaļas lauku attīstības konsultante
Foto: Zane Zaharevska, Raimonda Ribikauska
Pievienot komentāru