Īpašās un gardās „Biezpiena bumbeles”

GalerijaPrint

Inga Dobuma no Saldus novada Ezeres pagasta ir sava pagasta entuziaste, darbojas biedrībās, lai attīstītu un rastu jaunas iespējas pierobežā dzīvojošajiem. Bet šī gada aprīlī viņa reģistrējusies arī kā saimnieciskā darba veicēja, piedāvājot dažādos izbraukuma tirdzniecības pasākumos pēc pašas receptūras un īpašas tehnoloģijas gatavotās „Biezpiena bumbeles”.

Kolēģi LLKC Saldus nodaļā zina stāstīt, ka Ingai vienmēr paticis iepriecināt ģimeni ar gardiem našķiem gan svētkos, gan ikdienā. Tā arī radusies ideja meklēt savu īpašo un unikālo produktu, ko piedāvāt arī citiem. Prātā tika pārcilāts labākais no ģimenes pavārgrāmatām, līdz Inga apstājās pie savas vecmāmiņas gatavotajām biezpiena bumbiņām, kas atsauca atmiņā bērnības garšu.

Senā recepte jaunā izpildījumā

Par „bumbeļu” gatavošanu Inga Dobuma stāsta: „Protams, ieviesu savas izmaiņas senajā receptē. Taču tas, kas padara manas „bumbeles” unikālas, ir pats ražošanas process. Mīkla tiek gatavota svaiga katrai tirdzniecības reizei, bet tā par „bumbelēm” top pircēju acu priekšā, – svaigas katru minūti! No sākotnējām iestrādnēm meistari izgatavoja speciālu iekārtu, kas no mīklas masas izspiež mazas piciņas, kuras krīt eļļā un top brūngani zeltainas. Iekārtu izgatavojām lielam pieprasījumam, ar mērķi, lai mēs spētu apkalpot pēc iespējas vairāk cilvēku, bet diemžēl pasākumos, kuros lielākoties šobrīd  piedalāmies, nav tik daudz ēdāju, tāpēc drīzumā varbūt jādomā par mazāku cepamo mašīnu.”

Gatavojot „bumbeles”, tiek izmantots biezpiens („Baltais” no „Tukuma piena”, milti (no „Dobeles dzirnavnieka”), olas (no „Balticovo”), cepamais pulveris, vaniļa, kanēlis, eļļa, ūdens un pūdercukurs. Izejvielas Inga iegādājas lielā pārtikas vairumtirdzniecības bāzē, kur visi produkti ir droši un sertificēti, tiek ievērots derīguma termiņš.

Tikai tiešā tirdzniecība pasākumos

Vaicāta par tirdzniecības iespējām, Inga saka: „Nodarbojos tikai ar tiešo tirdzniecību, un vasaras sezonā katru nedēļas nogali ir kāds pasākums. Pateicīgākie šogad bija Jelgavas pilsētas svētki, kuros, neskatoties uz visai nepateicīgo ierādīto tirdzniecības vietu nomalē, guvām labus rezultātus. Skaļā balsī aicināju nogaršot „bumbeles”, un cilvēki nāca, un pārdevām visu, kas bija sagatavots. Man ir trīs veidu iepakojumi: mazais trauciņš ar 15 līdz 20 „bumbelēm”, vidējais – ar 30 līdz 35 un lielais ar 45 līdz 50. Līdz ar to cilvēki var izvēlēties, un parasti notiek tā, ka pasākuma sākumā viņi paņem mazo trauciņu, bet mājupceļā  – vēl lielāko toverīti. Cilvēkiem garšo, bet viņi vispirms par to jāpārliecina. Tāpēc man vienmēr ir trauciņš degustācijai, jo šis ir jauns produkts. Domāju, ka ar laiku pircēji jau zinās, ko iegādāties, un nebūs tik daudz izejvielu „jānoraksta zaudējumos” jeb pašreklāmā.”

Lielajos pasākumos pārāk dārgas tirdzniecības vietas

Runājam par to, kā patiesībā – nevis vārdos, bet darbos – tiek atbalstīti pašmāju mazie ražotāji. Ja novadu svētki un vietējie tirdziņi „ir paceļami”, jo tirdzniecības vietas tajos maksā no 5 līdz 30 eiro, tad pasākumos Rīgā, kur arī būtu vēlme dažkārt piedalīties, lai pārbaudītu savas produkcijas noieta iespējas un krātu pieredzi, situācija ir pavisam citāda, ar nožēlu atzīst Inga: „Katru reizi, dodoties izbraukuma tirdzniecībā uz citu vietu, arī mācos. Bet mazajiem ražotājiem, kuri cīnās par izdzīvošanu, tiek piedāvātas neadekvāti augstas cenas par tirdzniecības vietu. Tāpēc lieliski, ka izveidojusies sadarbība ar firmu „GB Servis” un Uldi Zvirgzdiņu, kuram ir burgernīcas Saldū un Rīgā, un veiksmīgi attīstās jaunā konditoreja „Beze” Rīgas centrā.  Kopā apvienojoties, varam piedalīties lielajos pasākumos.”

Laika un enerģijas pietiek vienam produktam

Vaicāta, vai ražo vēl kādu citu produkcijas veidu, Inga stāsta, ka tiek gatavotas arī vafeles, taču nelielos apjomos, jo darbs ir pārāk laikietilpīgs, lai tikai pašas spēkiem, nedaudz piepalīdzot vīram, varētu ražot vairākus produktus.

Inga: „Pašreizējais darbošanās veids prasa milzu daudz enerģijas – lielu laiku paņem informācijas meklēšana par pasākumiem, tad seko piedāvājuma izsūtīšana, saskaņošana. Pēc mīklas gatavošanas agri no rīta jāizbrauc uz tirgošanās vietām, lai uzstādītu telti un iekārtu un lai pirmie pircēji jau pēc smaržas atnāktu līdz mums.”

„Bumbeles” tirgū ienākušas strauji, bet eleganti. Ir savs logo, ko pēc Ingas skicēm iedzīvinājis kāds jauns mākslinieks. Zīmols redzams gan uz tirdzniecības telts, gan iepakojuma, gan saimnieces priekšauta u. c. Arī tas piesaista pircēju un rada uzticību, ka preci piedāvā uzņēmējs, kurš rūpējas par sava produkta atpazīstamību, tātad strādā nopietni.

Runājot par ērto iepakojumu, to nav bijis grūti sameklēt, taču diemžēl labākais piedāvājums atrasts Lietuvā. Tagad jāgādā jauna partija ar plastmasas turziņām, taču saimniecei, aktīvi strādājot, nav laika braukt uz Rīgu, apstaigāt neskaitāmas vairumtirdzniecības bāzes. Bet visuvarenais internets tomēr te neder, jo trauciņš jāpaņem rokās, jāsajūt, cik tas būs piemērots produkcijai un cik ērts – pircējiem.

„Šī vasara būs pārbaudījums,” piebilst saimniece. „Man ir arī sava nākotnes vīzija. Ja valsts vairāk atbalstītu mazos uzņēmumus, es labprāt izveidotu kompaktākas izbraukuma tirdzniecības iekārtas un dotu iespēju citiem cilvēkiem piepelnīties pēc „franšīzes” principa, kad arī citi izmantotu zīmolu „Biezpiena bumbeles” un veidotos plašāks tirdzniecības tīkls.”

Rosina arī sadarbība ar LLKC

Stāsta Kristiāna Rožuleja, LLKC Saldus nodaļas uzņēmējdarbības konsultante: „Ingai ar LLKC Saldus nodaļu sadarbība veidojās, kad tika apzināti visi aktīvie novada iedzīvotāji, kuri saimnieko un ražo savās mājās. Inga uzreiz piesaistīja uzmanību ar savu neizsīkstošo smaidu un optimismu. Viņa aktīvi apmeklē dažādus seminārus, kurus organizē Saldus nodaļa. Martā, kad pēc LLKC Saldus nodaļas ierosinājuma tika dibināta biedrība „Saldus un Brocēni RažoJums”, Inga bija viena no dibinātājām un tika ievēlēta arī par valdes locekli. Vērojot viņas darbību,  kārtējo reizi jāatzīst – Latviju veido cilvēki, kuri šeit dzīvo. Aizrautīgi stāstot par savu produkciju, Inga atzīst, ka ar „Biezpiena bumbelēm” mūsu bērniem tiek dota iespēja radīt savu bērnības garšu no Latvijas produktiem.”

 Biedrība „Saldus un Brocēni RažoJums” attīstās

 Pirmais biedrības „Saldus un Brocēni RažoJums” pasākums, kurā tika startēts jau ar jauno logo, bija tirdziņš maijā „Ražo Saldū”. Tagad biedrība piedalījās LLKC Saldus nodaļas sadarbībā ap pašvaldību un atbalstītājiem rīkotajā Jāņu ielīgošanas tirdziņā 22. jūnijā „RažoJums...nāc pie mums!”, kurā, protams, darbojās arī Inga. Viņa vērtē: „Tirdziņš bija ļoti labi apmeklēts un, ja izdosies iedibināto tradīciju saglabāt, tas būs labs sākums tālākai attīstībai.”

 Tirdziņš ar plašu izklaides programmu  tika aizvadīts lieliskā gaisotnē. Dalībnieki bija ļoti dažādi – gan amatnieki, gan mājražotāji un amatnieki. Pēc pasākuma biedrības aktīvākie dalībnieki atzina, ka tik lielu apmeklētību pat nebija cerējuši un pirmo plašāko „atrādīšanos” sabiedrībā izturējuši godam. Iedzīvotājiem interesē vietējie ražojumi, un tas viss kopā deva pārliecību, ka iesāktais jāturpina un jāvirzās un lielo mērķi – biedrības veikaliņa atvēršanu. Tā stāsta Kristiāna Rožuleja un ir gandarīta, ka ideja, uz kuru mudinājusi LLKC Saldus nodaļa, tik ātri sasniegusi labu rezultātu.

 Dace Millere,

LLKC sabiedrisko attiecību speciāliste

Foto: no personīgā arhīva

 

 

 

Foto galerija: 

Pievienot komentāru