Latviešu briežu gaļas delikateses ceļo uz Franciju
Drosmīgajiem pieder pasaule! Šis teiciens pilnībā raksturo Talsu uzņēmuma SIA “Latfra Export” vadītājus Kristīni Sūniņu un Ilvaru Pļaviņu. Uzņēmumu dibinājuši 2014. gada februārī un ar preču zīmi “Feralat” gardēžiem Francijā, Itālijā un Latvijā piedāvā brieža gaļas delikateses – auksti kūpinātas gaļas šķēlītes un desas. Šie produkti uzturvērtības ziņā ir ļoti augstvērtīgi un diētiski. Gatavoti bez cūkgaļas vai citas gaļas piejaukumiem, jo Francija ir internacionāla valsts ar dažādu rasu, kultūru un reliģiju iedzīvotājiem.
Kā tas viss aizsākās? Ilvars ar Kristīni, viesojoties Francijā, uzzināja, ka tur briežus nav atļauts medīt, tomēr restorāni klientiem labprāt šādu gaļu piedāvātu. Radās ideja par Latvijā ražotām briežu gaļas delikatesēm Francijas iedzīvotājiem. Izklausās vienkārši, tomēr ceļš no idejas līdz gatavās produkcijas realizācijai bijis garš un sarežģīts.
Grūti nācās atrast sadarbībai gaļas kombinātus, kas pārstrādātu tīru brieža gaļu bez cūkgaļas piejaukuma, jo apstrādes tehnoloģiskais process ir specifisks. Tomēr, ņemot vērā izvēlēto noieta tirgu, uzņēmēji no šīs idejas neatkāpās un atrada kombinātus, kas bija ar mieru sadarboties. Pirmā produkcijas partija izdevusies cieta kā kaučuka gumija. Par to nemaz neskuma Tukuma dzīvnieku patversmes iemītnieki, jo to visu ar gardu muti notiesāja patversmes kaķi un suņi...
Ilgstošs laika periods tika veltīts arī Francijas tirgus izpētei un vietējo iedzīvotāju iepirkšanās paradumu izprašanai. Francūži pārtikas produktus ikdienā iegādājas mazajos veikaliņos un ļoti skrupulozi novērtē produktu vizuālo izskatu. Līdz ar to ļoti rūpīgi jāpiestrādā pie iepakojuma un ārējā noformējuma, lai tas ir gaumīgs un precīzi nostrādāts. “Cilvēks, sevišķi jau francūzis, vispirms ēd ”ar acīm”, tikai pēc tam rodas vēlme to arī nogaršot,” atzīst Kristīne. Savu produktu iepakojumu mainījuši kādas četras reizes, līdz nonākuši pie pašreizējā varianta. Arī par reklāmu Francijā pastāvīgi jādomā un jāpiestrādā pat tad, kad esi sevi jau pierādījis, – lai noturētos tirgū, uzņēmējam atkal un atkal par sevi jāatgādina pircējiem. Francūžu iepirkšanās paradumus un domāšanas veidu Kristīne un Ilvars izpētījuši līdz pēdējam smalkumam. Tāpēc saražoto delikatešu garšu un vizuālo izskatu viņi rūpīgi novērtē, lai būtu droši, ka pircēji ar produktu būs ļoti apmierināti.
Bet kāds tad īsti ir brieža gaļas delikatešu tapšanas process? Brieža gaļu iepērk no Latvijas medniekiem. Pēc tam to pārbauda Pārtikas un veterinārais dienests. Pēc pārbaudes gaļa nonāk kombinātā, kur tā pārtop attiecīgajos produktos – auksti kūpinātās gaļas šķēlītēs vai desās. Desas tapšanas process ir apmēram 56 dienas, līdz tā sasniegusi gatavības stadiju. Produktu derīguma termiņš ir 6 mēneši, kas nodrošina iespēju tos transportēt ārpus Latvijas robežām.
Izlolotais sapnis par Latvijas delikatesēm Francijas iedzīvotājiem ir piepildījies. Tomēr nepārtraukti jāstrādā, lai savu tirgus vietu noturētu un paplašinātu. Un ar to jau sapņi nebeidzas. Kristīnes un Ilvara nākamais projekts ir Latvijas produkcijas veikala atvēršana Parīzes piepilsētā Issy-les-Moulineaux. Lai šo ieceri īstenotu, uzņēmēji vēlas atrast sadarbības partnerus – pārtikas produktu ražotājus, kas gatavi iesaistīties veikala atvēršanas procesā un piemērot savus produktus Francijas tirgum.
Parīzē, ieskaitot piepilsētas, dzīvo ap 10 miljonu iedzīvotāju. Tajā satiekas visa pasaule, jo Parīze ir gardēžu, tūristu, modes un biznesa centrs. Ja ar savu produkciju izdodas iekļūt Parīzes noieta tirgū, tad ir skaidrs, ka visai pasaulei ir iespēja šo produktu iepazīt.
Ilze Ventiņa,
LLKC Talsu nodaļas uzņēmējdarbības konsultante
Pievienot komentāru