Liepājas pusē iepazīst pārtikas iepakojuma izveidošanas nianses
Liepājas pusē notika divu dienu izglītojošais seminārs “Uzņēmējdarbības uzsākšana un veicināšana” par pārtikas produktu iepakojumam noteiktajām prasībām un tā praktisku izveidošanu. Tā bija laba iespēja uzzināt par jaunāko likumdošanā, iegūt praktiskās zināšanas par pārtikas produktu iepakojumu un marķējumu, iepazīties ar tā izstrādes procesu un pozitīvo pieredzi.
Izglītojošā semināra pirmajā dienā Nīcas novada domes Izglītības centrā savā pieredzē un zināšanās dalījās Latvijas Lauksaimniecības universitātes Pārtikas tehnoloģijas katedras asociētās profesores Sandra Muižniece–Brasava un Daiga Kunkulberga.
Sandra Muižniece–Brasava pastāstīja par pārtikas produkta iepakojumu un tā nozīmi, iepakojumaizgatavošanas dažādām tehnoloģijām, kā arī materiālu izvēli. Sandras aizrautība un lielā pieredze balstās uz ikdienas darbu. Viņa uzsvēra, ka mazajam ražotājam ir jābūt interesantam, savādākam, atšķirīgam, jo iepakojums ir ļoti svarīgs produkta pasniegšanas veids, pievienotās vērtības radītājs. Te ir svarīgas nianses, piemēram, zināt katra dārzeņa īpašības, jo katrs no tiem veido ap sevi atšķirīgu vidi. Jāseko līdzi iepakojuma izmaksām, jo tā cenai nav jābūt lielākai par 5% no produkta cenas. Semināra laikā Sandra piedāvāja iespēju klātienē apskatīt daudzus iepakojuma piemērus un novērtēt, kā var iepakot dārzeņus, izmantojot dažādas metodes un materiālus.
Daiga Kunkulberga pievērsa uzmanību pārtikas produktu marķējuma prasībām un uzturvielu aprēķina veikšanai, dodot iespēju ikvienam praktiski atrisināt uzdevumu, nosakot produkta sastāvu un kaloriju daudzumu. Tā bija laba iespēja iegūt aktuālo informāciju šajā jomā, aktīvi iesaistoties mācību procesā.
Te ir jāuzsver, ka Latvijas Lauksaimniecības universitātes Pārtikas tehnoloģijas katedra ir atvērta sadarbībai un aktīvi domā par jaunu iekārtu ieviešanu ne tikai mācībās, bet arī piedāvājot ražotājiem iespēju veikt plānotās ražošanas tehnoloģijas pārbaudi pirms produkta palaišanas tirgū.
Izglītojošā semināra otrajā dienā tikāmies Liepājā, kur iepazināmies ar iepakojuma izstrādes posmiem un niansēm. Apmeklējam AS „Liepājas papīrs”, kas ir viens no vadošajiem poligrāfijas nozares ražotājiem Baltijas valstīs. Ar uzņēmuma ražošanas procesu un tā piedāvātajām iespējām mūs iepazīstināja AS “Liepājas papīrs” viceprezidents tirdzniecības jautājumos Armands Dejus un uzņēmuma viceprezidents ražošanas un tehniskajos jautājumos Ilmārs Ozoliņš–Ozols. Uzņēmuma pārstāvji uzsvēra, ka AS “Liepājas papīrs” attīstība ir ciešā veidā saistīta ar Eiropas Savienības projekta naudas pieejamību un pakāpenisku ražošanas procesa modernizāciju un pilnveidošanu, kas ir ļāvusi paplašināt darbības loku un izpildīt maza apjoma pasūtījumus, ko aizvien aktīvāk izmanto arī mazie ražotāji un uzņēmumi.
Dienas turpinājumā pabijām SIA “Kurzemes Biznesa inkubators” mājīgajās telpās, kurās valda uzņēmība un radošais gars. SIA “Kurzemes biznesa inkubators” komercdirektors Arvils Jākabsons atzīst, ka šis ir uzņēmums, kas piedāvā biznesa inkubatora un pirmsinkubatora programmu, kas tiek īstenota sadarbībā ar Liepājas pilsētas domi, kā arī komercpakalpojumus. Jaunajiem uzņēmējiem tiek sniegtas konsultācijas biznesa plāna izstrādē, finanšu piesaistes jautājumos, sadarbības partneru piesaistē, mārketingā, ideju ģenerēšanā, prototipa testēšanā, kā arī ir iespēja nodrošināt idejas autorus ar telpām. SIA “Kurzemes biznesa inkubators” atbalsta programmu ietvaros ir radušies un attīstījušies vairāki pārtikas jomā strādājoši vietējie uzņēmumi – SIA „Durbes Veltes” (Durbe), SIA “Alias products” (Kuldīga), SIA “Lat food LP” (Kuldīga), SIA “Bee Bite” (Saldus), SIA “GRAND M” (Saldus; www.klajamgaldu.lv).
Dizaina darbnīcas „MarEmi” vadītāja Dace Retējuma izstāstīja par iepakojuma dizaina izveides niansēm un tā nozīmi. Dace uzsvēra, ka ir svarīgi spēt noteikt sava produkta gala patērētāju un iepakojuma izveidošanā ir jāpievērš uzmanība pilnībā visam – papīram, no kā izgatavo iepakojumu, tā reljefam. Noformējumā ir svarīgas arī krāsas. Viņa atzīmēja to, ka iepakojumā aizvien vairāk tiek lietotas Latvijas etnogrāfiskās zīmes, kuras lietojot ir skaidri jāzina katras nozīme un pielietojuma piemērotība noteiktajam produktam.
Par iepakojuma nozīmi ikdienas darbā savā pieredzē dalījās bioloģiskās zemnieku saimniecības „Turaidas” īpašniece Zigrīda Manteja. Viņa ir labs piemērs tam, kā mazs uzņēmums spēj radīt augstu pievienoto vērtību sevis piedāvātai produkcijai – tējai un medum, par ko ikviens var pārliecināties, vienkārši dodoties pie viņas ciemos.
Ar SIA “Durbes veltes” pieredzi un savu skatījumu par iepakojuma nozīmi stāstīja Evija Kopštāle, kuras uzņēmums piedāvā ikvienam iespēju izbaudīt mājas garšu ražotajos augļu, ogu, dārzeņu konservos un mājas vīnos, kas ar mīlestību top mazā ražotnē Durbē. Evija uzsver, ka iepakojums ir vajadzīgs, lai piesaistītu klientu, bet, lai noturētu –noteicošais ir saturs.
Šis seminārs, gluži tāpat kā ikviena kopā sanākšana, ļauj mums iepazīt vairāk tos uzņēmīgos cilvēkus, kuri ir atvērti un darbojas tepat. Ar šī semināra palīdzību tuvāk iepazinām:
• Aizrautīgu pāri Dzintru un Guntaru Zīvartus – mājražotāji, kuri piedāvā zāļu tējas, kliņģerīšu ziedes un daudzas citas veselīgas lietas.
• Sabīni Tikumu, kura pārstāvēja savu mammu no Aizputes puses – Baibu Tikumu. Viņa piedāvā bišu produkcijas izstrādājumus un kā jaunu iespēju – izbaudīt atpūtu uz bišu stropa, kas nomierina un līdzsvaro cilvēka iekšējo būtību.
• Dārzeņu un ogu pārstrādes uzņēmumu no Nīcas novada Otaņķiem SIA “O RIKA”, kas pazīstams ar preču zīmi “Almas tantes receptes”. Uzņēmuma ražoto produkciju ir iespējams iegādāties arī ražotnē uz vietas.
• Iviku Vasiļauskaiti, kura 2014. gadā sāka ražot mājas makaronus no augstākā labuma kviešu miltiem un olām. Piedāvātā produkcija jau ir atradusi savus pastāvīgos klientus ar nosaukumu “Vilmas Annas mājas makaroni”.
• SIA “Billes”, kas nodarbojas ar BIO produktu fasēšanu un mazumtirdzniecību ar zīmolu “Līvas bode”.
• Natāliju Grauduži, kura pārstāvēja ģimenes saimniecību, kas piedāvā biškopības produkciju, vaska sveces un nebaidās meklēt jaunas iespējas, gan pilnveidojot piedāvājuma klāstu, gan izmantojot dažādas iespējas jaunu klientu piesaistīšanā.
Lepnums par tiem, kas dara, un dara ar patiesu aizrautību to, kas patīk!
Izglītojošais seminārs notika Valsts Lauku tīkla pasākuma „Informatīvu un izglītojošu semināru organizēšana visā Latvijā” ietvaros.
Aleksejs Kačanovs,
LLKC Liepājas nodaļas uzņēmējdarbības konsultants
Pievienot komentāru