Loģistikas attīstības kods: starpnozaru sadarbība un lielāki kravu apjomi
Intervija ar kokmateriālu pārvadāšanas uzņēmuma “Self Loģistika” valdes locekli, Latvijas Neatkarīgo mežizstrādātāju asociācijas valdes locekli Guntaru Reinfeldu par transporta nozares attīstību.
– Kā jūs redzat transporta nozares attīstību?
– Pašlaik ir vērojamas tendences sadārdzināties izmaksām, jo pieaug atalgojums autovadītājiem un vienlaikus tiekam informēti par degvielas cenu kāpumu. Līdz ar to nākotnē būtu jāpārvadā augstvērtīgāki produkti vai arī produkti ar augstāku pievienoto vērtību. Bet viens no risinājumiem ir transporta īpašnieku jeb turētāju savstarpēja sadarbība, kas optimizē transporta izmantošanu starp nozarēm.
– Kā izpaustos starpnozaru sadarbība?
– Tas būtu tā, ka transports tiek izmantots nevis tikai vienā nozarē, kā tas ir parasti, bet vairākās. Piemēram, aktīvākā transportēšanas kustība mežos notiek tieši ziemā, kad mežs ir sasalis, nav ciršanas ierobežojumu, un līdz ar to pieprasījums pēc koksnes izvešanas, transportēšanas palielinās, bet vasarā pieprasījums meža nozarē ir mazāks. Savukārt citās nozarēs lielākais apjoms tiek sasniegts tieši vasarā, piemēram, arī lopkopībā, bet visizteiktāk – graudkopībā. Ja transports visu laiku tiek noslogots – tas dod lielākus ienākumus un līdz ar to peļņu.
– Jūs minējāt sadārdzinājumu kā tendenci, vai tas turpināsies arī ilgtermiņā?
– Vēl pirms nedaudziem mēnešiem patēriņa cenas Latvijā sasniedza pieaugumu pat 22% gadā. Tas radīja zināmu spiedienu arī uz darba ņēmējiem. Tagad gada inflācija ir strauji kritusies līdz 5% gadā. Līdz ar to situācijā šajā ziņā ir stabilizējusies, bet transporta īpašniekiem vienlaikus palielinās cits izmaksu postenis – līzinga izmaksas! Ja līdz šim par līzingu varēja maksāt 3–5%, tad tagad izmaksas ir dubultojušās vai pat atsevišķos gadījumos pārsniedz divas reizes kopējos mēneša maksājumus, kas bija iepriekš. Tik strauji celt pakalpojuma cenu nav iespējams, un līdz ar to kādam var nākties iziet no biznesa. No vienas puses, ir pozitīva tendence, ka cenas veikalā atsevišķiem produktiem ir zemākas, bet, no otras puses, kredīti ir kļuvuši dārgāki, kas bremzē attīstību.
– Kā nākotnē varētu mainīties transporta nozare?
– Aktuālākā tendence ir izmešu samazināšana. Tik ātri pie elektroauto mēs netiksim – tā ir piecu vai pat desmit un vairāk gadu perspektīva, ja runājam par kravas automašīnu lietošanu ikdienā. Līdz ar to, lai jau šodien samazinātu izmešus, ir jākooperējas starp nozarēm, jāoptimizē nobrauktais attālums un jāpārvadā lielāks apjoms ar mazāku vidējo degvielas patēriņu uz vienu tonnu.
– Kā un vai uzņēmums “Self Loģistika” mēģina “iekļauties nākotnē”?
– Patlaban Eiropas projekta ietvaros izstrādājam “dispečera” sistēmu – programmatūru, kas palīdzētu organizēt transporta plūsmu starp nozarēm, kā arī empīriski pierādām, ka 52 tonnu piekabju izmantošana ir iespēja ietaupīt gan degvielu, gan autovadītāju noslodzi, pārvadājot lielākus kravas apjomus. Vēlamies sakļaut vairākas nozares vienā loģistikas risinājumā. Līdz ar to tas arī samazinātu finanšu izmaksas, jo tā izdotos vairāk noslogot transportu, kas arī nākotnē ļautu atjaunināt Latvijas autoparku.
Intervija tapusi LAD projekta Nr. 18-00-A01612-000022 “Inovatīvi risinājumi lauksaimniecības un mežsaimniecības produktu pārvadājumu plānošanā un organizēšanā” ietvaros.
Rolands Feldmanis, LLKA ģenerāldirektors, un Sanita Putniņa, LLKA lauku attīstības speciāliste
Pievienot komentāru