Mājražošana: ejam pareizajā virzienā!

GalerijaPrint

Agris Locs ar draugiem no Rīgas un Mārupes aktīvi apzina mājražotājus, cenšoties tos savest ar potenciālajiem pircējiem. Kādēļ? Par to mūsu saruna.  

 – Ir skaidrs, ka sākums idejai savest ražotāju ar pircēju meklējams jūsu paša vēlmē iegādāties ko tiešām Latvijas laukos tapušu. Tomēr – kāpēc neapstājāties pie atrastajiem saimniekiem, vienkārši turpinot sadarbību ar tiem, bet nolēmāt dalīties ar citiem cilvēkiem?

Izveidojot šo projektu un tam attīstoties, sapratu, ka Latvija ir bagāta ar uzņēmīgiem ražotājiem – gan mājražotājiem, gan zemnieku saimniecībām un nelieliem atzītajiem ražotājiem, taču par tiem zina vien retais. Tādēļ nolēmu, ka gan uzņēmīgais ražotājs, gan pēc lauku labumiem kārais pircējs ir pelnījuši, lai tiktu radīta informatīva platforma, kurā iespējams uzzināt vienam par otru un nozari, komunicēt sociālajos tīklos un atrast sev nepieciešamo informāciju vienotā interneta katalogā!

 Tiek dibināta biedrība un izveidota mājaslapa

– Kāda bija to mājražotāju atsaucība, kurus sākotnēji uzrunājāt – viņi labprāt piekrita dalīties ar saviem kontaktiem, bija atvērti tam, ka pircējs (pilnīgi svešs) pats var iebraukt pie viņiem pagalmā?

Sākotnēji pieteicās aktīvākie un mērķtiecīgākie ražotāji – Špatu sukādes un sīrupi, z/s „Jāņkalni”, z/s „Vārpas”, „Satori Alfa”, „Durbes Veltes”, mājražotāji „AK Gardumi” un citi. Pateicoties viņiem arī tika dibināta Latvijas Mājražotāju un mazo ražotāju informācijas un atbalsta biedrība, un ir attīstījies projekts „Latvijas Mājražotāji”.

Pārējie ražotāji pamazām sāka pievienoties, ievērojot mūsu aktivitātes un tādējādi iegūstot biedrības uzticību viņu acīs. Taču daudzi arī atsakās no mūsu piedāvātajām atbalsta iespējām, nevēloties uzsākt aktīvāku darbošanos, iegūt lielāku publicitāti, jo nespēj vai nevēlas nodrošināt un palielināt ražošanas apjomus.

Tomēr šobrīd arvien vairāk ražotāju un amatnieku novērtē ieguvumus, pievienojoties mūsu biedrībai, – nu jau esam vairāk nekā 60 asociēto biedru!

– Vai, izveidojot mājaslapu, pieaugusi abpusējā interese un sadarbība starp ražotāju un pircēju?

Mājaslapā – vienīgajā Latvijas mājražotāju, mazo ražotāju un amatnieku katalogā www.latvijasmajrazotaji.lv – informācija tiek nemitīgi atjaunota un papildināta, palielinās arī apmeklētāju skaits, kas liecina par pieaugošo interesi un šāda kataloga lietderību. Šobrīd tie ir vairāki tūkstoši unikālo mājaslapas apmeklētāju mēnesī.

Tāpat ievērojams ir mūsu pieaugošais sekotāju skaits sociālajos tīklos, un priecājamies par aktīvo līdzdalību, interesi un aktivitāti. Pierādījies, ka šāds projekts patiesi ir bijis, ir un būs nepieciešams. Pircēji uzzina par vērtīgiem Latvijā ražotiem produktiem, savukārt ražotāji un amatnieki iegūst jaunus klientus un sadarbības partnerus.

 Cilvēki atrod to, ko meklējuši

– Kurus produktus cilvēki ar portāla palīdzību meklē visvairāk?

– Visbiežāk tiek meklēti ikdienas pārtikas produkti – gaļa, piens, maize un tamlīdzīgi. Taču apmeklētas tiek visu portālā atrodamo ražotāju un amatnieku lapas. Esam saņēmuši atzinību, ka, pateicoties mūsu lapai, cilvēki atraduši to, ko iepriekš ilgi meklējuši.

Kas no meklētā pašlaik pietrūkst, un vai redzat, ka šis iztrūkstošais posms Latvijā tomēr attīstās?

– Domāju, ka iespēja attīstīties ir visām pārtikas nozarēm, jo liela daļa mājražotāju un mazo ražotāju pārdod visu saražoto un izaudzēto, bet pircējs ir gatavs pirkt vēl. Sevišķi pieprasīta ir īsta vietējas izcelsmes gaļa un tās izstrādājumi, taču, par nožēlu, bieži vien pircējiem tiek piedāvātas, piemēram, kūpinātas poļu saldētās vistas, tās maldinoši pircējam piedāvājot kā vietējos „mājas kūpinājumus”.

Kā iedrošināt cilvēkus, kuri tiešām vēlētos kļūt par mājražotājiem, šo arodu izvēlēties? Kas, jūsuprāt, viņiem traucē – birokrātiskās procedūras, informācijas vai naudas trūkums?

– Mājražošanas nozare vispār ir jāsakārto, definējot, kas ir mājražotājs. Tāpat nepieciešams vienkāršā valodā cilvēkiem paskaidrot, kā uzsākt mājražošanu un, kas tam nepieciešams. Ja ir laba, pārdomāta un finansiāli aprēķināta ideja, zināšanas, spēja uzdrīkstēties un neatlaidība, tad mājražošana var būt ne tikai hobijs vai papildus ienākumi, bet kļūt arī par veiksmīgu biznesu.

Šobrīd tiem, kuri vēlas sākt mājražošanu, iespējams lūgt konsultāciju LLKC, PVD, kā arī, sazinoties ar mūsu biedrību. Ir iespējams apmeklēt seminārus, saņemt konsultācijas par ražošanas telpu iekārtošanu, paškontroli, finansējuma piesaisti darba uzsākšanai.

 

Mājražošana attīstās

Cik plaša pašlaik ir portāla datu bāze – cik mājražošanas nozaru tā aptver?

– Lai arī portāla nosaukums ir www.latvijasmajrazotaji.lv, tajā atrodama informācija ne tikai par tiem, kas PVD reģistrējušies kā mājražotāji, bet arī par maziem atzītiem pārtikas ražošanas uzņēmumiem, zemnieku saimniecībām, mājas aldariem un vīndariem, interesantiem amatniekiem, kā arī veikaliem un restorāniem, kur pieejama šo ražotāju un amatnieku produkcija. Kādēļ tā? Jo esam atbalsta biedrība arī mazajiem ražotājiem, turklāt, iesaistot visas augstākminētās nozares, nākotnē varam izveidot patiešām iespaidīgu interneta katalogu – datu bāzi. Nekas tāds līdz šim vēl nav darīts. Savukārt katalogā atrodamie vairāk nekā 60 biedri savā starpā sadarbojas – veikali iegūst jaunus piegādātājus, ražotāji jaunus sadarbības partnerus un klientus.

Datu bāze mums ir krietni lielāka, taču mājaslapā izvietojam informāciju tikai par mūsu biedrības asociētajiem biedriem, jo mūsu biedrībai pagaidām nav sponsoru vai finansējuma, tādēļ visu darām par biedru naudas līdzekļiem, tostarp, veidojam portālu.

Esat konkurenti vai sadarbības partneri ar tiešās pirkšanas kustībām, kas pašlaik aktivizējas Latvijā?

– Tiešā pirkšana ir lielisks veids, kā pircējam iegādāties produktus tieši no ražotāja. Šeit ieguvēji ir visi. Atšķirībā no mums, tiešās pirkšanas kustība sadarbojas tikai ar bioloģiski sertificētiem ražotājiem, savukārt mēs informējam arī par tiem ražotājiem, kas nav bioloģiski sertificēti, tomēr tas nenozīmē, ka tie būtu mazāk kvalitatīvi.

Varbūt esat pamanījis komunikācijas problēmas ar pašiem mājražotājiem vai pircējiem – varbūt kāds nav līdz galam atklāts, piedāvā nekvalitatīvu produkciju, varbūt pircēji vīpsnā par cenu, pārdevēja pārdošanas prasmēm u. tml.?

– Visbiežāk ražotāji baidās būt atklāti un reti kuram uzticas, jo nevēlas tapt piekrāpti vai pārprasti. Tāpat lielākā kļūda ir domāt, ka produkts „pārdosies pats no sevis”. Kā lai es nopērku tavu produktu, ja par tevi neko nezinu? Šeit nāk talkā mūsu biedrība, palīdzot tapt atpazīstamiem, kā arī palīdzot ar zemākas cenas piegādes risinājumiem un sadarbības partneru īpašiem piedāvājumiem, konsultācijām un aktivitātēm.

Savukārt pircējs bieži vien neaizdomājas, kādēļ roku darbs un vietējās izcelsmes produkts ir dārgāks, toties krietni vērtīgāks kā ievestais, masveidā kaimiņvalstīs ražotais.

Vai mājražotāju jau nav par daudz, vai tomēr mūsu nelielajā tirgū tiem vēl ir kur attīstīties?

–  PVD reģistrēti ap 1000 uzņēmumi, kas ražo mājas apstākļos. Taču plašākam pircēju lokam pagaidām zināmi vien daži desmiti.

Uzskatu, ka jauns, aktīvs, mūsdienīgs, zinošs mājražotājs ar pareizu pieeju pircējam un aktīvu mārketingu var izkonkurēt citus, kas ražo jau gadiem. Mājražošanas nozare Latvijā strauji attīstās un uzņem apgriezienus. Lai plašajā piedāvājumā nepazustu, jābūt pacietīgam, mērķtiecīgam un pamanāmam.

 Ilze Rūtenberga–Bērziņa,

LLKC sabiedrisko attiecību speciāliste

Foto galerija: 

Pievienot komentāru