Saldus mājražotāji izzina produktu iepakojuma nozīmi

GalerijaPrint

Pēc veiksmīgi aizvadītas pirmās tikšanās reizes, kurā tika runāts par Saldus mājražotāju darbības attīstību, paši pasākuma dalībnieki ierosināja, ka būtu noderīgi, ja nākamā tikšanās reizes tēma būtu par pārtikas produktu iepakošanu un virzīšanu tirgū.

Šajā mājražotāju tikšanās reizē Latvijas Lauksaimniecības universitātes Pārtikas tehnoloģijas katedras asociētā profesore un vadošā pētniece Sandra Muižniece-Brasava stāstīja par pārtikas produktu kvalitātes uzlabošanas iespējām, iepakojuma materiāliem un iepakošanas tehnoloģijām, kā arī pārtikas iepakojuma funkcijām un radīto pievienoto vērtību. Veidojot stāstījumu par iepakojumu, lektore arī mazliet pieskārās tēmai par marķējumu un mārketingu.

Jau pirms tikšanās lektore interesējās, kādi mājražotāji ieradīsies, viņu darbības lauciņu – lai varētu pēc iespējas vairāk atlasīt viņiem aktuālu un noderīgu informāciju un veidot stāstījumu. Dalībnieki pārstāvēja dažādas pārtikas nozares – medus un tā produkti; siera gatavošana; gaļas produkcija; ogu, augļu un dārzeņu pārstrāde.

Ievadā lektore uzsvēra pārtikas produktu iepakojuma galvenos uzdevumus: saturēt produktu; aizsargāt (no apkārtējās vides iedarbības, piesārņojuma, kaitēkļiem, grauzējiem, zudumiem uzglabāšanas un transportēšanas laikā); informēt patērētāju un nodrošināt ērtu lietošanu.

Lektore līdzi bija paņēmusi dažāda veida iepakojumus no jau zināmiem ražotājiem, viņa uzsvēra katra iepakojuma priekšrocības un trūkumus. Atzina to, ka nav viens ideālais iepakojuma materiāls un iepakošanas tehnoloģija. Katrs produkts ir individuāls, tas ir jāizvērtē no dažādiem aspektiem, un jāpiemeklē piemērotākais iepakojums.

Uzskates materiāls bija sagatavotie burkāni – dažādi sagriezti, dažādi iepakoti, izmantots dažāds iepakojuma materiāls. Dalībnieki varēja apskatīt, kā mainījies produkts katrā no iepakojumiem, atšķirības bija acīmredzamas. Kāds no iepakojumiem bija uzpūties, citā burkāni bija sākuši putoties, citā bija jau sākuši brūnēt. Bija iepakotas arī maizes šķēles, viena pat no 2016. gada! Citas bija sakaltušas cietas, citas vēl mīkstas, un vēl kāda – sapelējusi.

Tika demonstrētas arī divas iepakojumu kausēšanas ierīces.

Lektore pastāstīja par knifiņiem, kas sniegtu iespēju ražotājam vairāk nopelnīt, un tajā pašā laikā klientam justies komfortabli Piemēram, pārdot cukurvati kopā ar mitro salvetīti, izstrādāt alus pudelei apakšā iedobumu, ar kura palīdzību iespējams atvērt otru pudeli, vai spilgtiem produktiem izvēlēties iekrāsotu iepakojumu, jo tas izceļ produkta krāsu un padara produktu vizuāli pievilcīgāku. Uzsvēra to, ka jābūt uzmanīgiem ar tulkojumiem no citām valodām, vārdu, kas vienā valodā var būt ļoti piemērots produktam, citā valodā var nozīmēt pilnīgi ko pretēju, dažbrīd pat ko nepiemērotu. Jābūt piesardzīgiem ar pārāk radošiem iepakojumiem, piemēram, sviests kā līmes zīmulis – it kā ļoti ērts risinājums, taču mazi bērni var sākt ēst līmes zīmuļus.

Tika runāts arī par aktuālākajām tendencēm iepakojumu pasaulē. Ļoti daudz ražotāju pāriet uz tā saucamo “mīksto” iepakojumu, stāvpakām. Savu aktualitāti joprojām nezaudē papīra un stikla iepakojumi, jo cilvēki aizvien vairāk pievēršas ekoloģiskākam dzīvesveidam. Aktuāls ir arī “maiss kastē” – sulas, vīni. Ērtā lietošana mūsdienās noteikti ir pieprasīta –salātiņi vai saldējums kopā ar karotīti.

Sandra Muižniece-Brasava dalījās ar savu pieredzi, pastāstīja par LLU veiktajiem pētījumiem un eksperimentiem. Viņa informēja par to, kur iespējams iegādāties iepakojuma materiālus. Uzsvēra, ka mājražotājiem svarīga ir kooperācija, – iegādājoties iepakojumus vairumā, ir iespējams vienoties par izdevīgu cenu.

Lektores ieteikums dalībniekiem, – lai atrastu vispiemērotāko iepakojumu savam produktam, vispareizāk ir doties ar savu produktu pie iepakojuma ražotāja.

Kopumā uz grupu konsultāciju bija ieradušies 14 interesenti, – bija gan iesācēji, gan jau savas jomas profesionāļi. Intereses par turpmākajām mājražotāju grupu konsultācijām tāpēc arī bija atšķirīgas: iesācēju vēlmes ir uzzināt par to, kā iegūt mājražotāju statusu, par PVD prasībām, savukārt tiem, kas jau ilgāku laiku darbojas mājražotāju statusā, interese ir par produktu realizāciju interneta vidē ne tikai Latvijā, bet arī ārvalstīs.

Grupu konsultācija pagāja nemanot, lektore aktīvi stāstīja pamatlietas, demonstrēja līdzi paņemtos uzskates materiālus un laipni atbildēja uz visiem interesējošajiem jautājumiem, kuri izskanēja ne tikai lekciju laikā, bet arī kafijas pauzē un vēl pēc lekcijām.
Svarīgākā atziņa, kas tika iegūta pēc šīs tikšanās reizes, noteikti ir tā, ka produkta iepakojums vairs nav vienkārši materiāls, kurā ievietot produktu. Mūsdienās iepakojums darbojas arī kā produkta un ražotāja vizītkarte, – tāpēc īpaši ir jāpiedomā arī pie iepakojuma dizaina! Tam ir jābūt simpātiskam, ērtam un, ņemot vērā mūsdienu cilvēku paradumus, pēc iespējas videi draudzīgākam.


Signe Bumbiere,

LLKC Saldus konsultāciju biroja uzņēmējdarbības konsultante

 

Foto galerija: 

Pievienot komentāru