Skolēnu veidotās dārzeņu dobes Siguldā
Šogad aukstā marta dienā, tiekoties Zemkopības ministrijas, LLKC, Siguldas novada pašvaldības un Laurenču sākumskolas administrācijai, tika lemts par skolu ēdienkartēs iekļaujamo, lokāli audzēto pārtikas produktu īpatsvara palielināšanu. Kā viena no problēmām ēdienkartes papildināšanai tika akcentēta bērnu nevēlēšanās tos ēst jeb ierobežotā izpratne par lokāli audzēto pārtikas produktu atpazīstamību un popularitāti.
Tikšanās organizatori, LLKC Pierīgas konsultāciju birojs un Laurenču sākumskolas administrācija, tikšanās starplaikā vienojās par eksperimentālu risinājumu – ļaut bērniem veidot pašu audzētu dārzeņu un garšaugu dobes.
Rezultātā no februāra līdz septembrim ir ieviests unikāls un, kā saka projektā iesaistītie, gada mīlētākais projekts “Sēklu/stādu projekts Laurenču sākumskolā”.
118 bērni, 1. un 2. klases skolēni, aprīlī dabas zinību mācību stundu ietvaros iepazinās ar Latvijā populāro piemājas dārzu dārzeņu kultūru augiem. Kartupeļi, burkāni, tomāti, gurķi, kabači, ķirbji, paprika, garšaugi, zemenes un pupas. Jau nākamajā mācību stundā bērni sēja sēklas dēstiem. Ar z/s “Zutiņi 1” atbalstu sarūpētas sēklas un praksē vadītas sēšanas mācību stundas bērniem ļāva veidot katram savu ķirbju, kabaču, pupu dēstu. Maijā skolas teritorijā ar skolas tehniskā personāla atbalstu izveidotas augstās dobes, un LLKC Pierīgas konsultāciju biroja sadarbības partnera SIA “Kols L” (bioloģiskā lopkopība) atbalstu sarūpēta dobēm nepieciešamā augsne. Trešajā mācību stundā maijā bērni iekārtoja dobes un izstādīja pašu audzētos dēstus, papildus – dārzeņus, garšaugus.
Skolas brīvlaikā par dobju laistīšanu un mēslošanu rūpes uzņēmās skolas tehniskais personāls. Patīkams bija personāla atklājums, kad bērni nereti apmeklēja dobes ar saviem ģimenes locekļiem, lai vērotu paša stādīto tā augšanas procesā.
Atgriežoties skolas solā, kā vienas no pirmajām jau pirmajā mācību nedēļā bija ražas vākšanas stundas. Nu jau 2. un 3. klases skolēni katrs savā mācību stundā novāca iegūto ražu, sagatavoja dobes ziemošanai, kārtoja augu atliekas kompostam un iegūto ražu nodeva skolas virtuvei. Par čaklo talkošanu katrai klasei bija iespēja baudīt pašu audzēto dārzeņu zupu – uz ugunskura vārītu.
Kā vēlāk atzina bērnu vecāki – atsevišķi talcinieki, atgriežoties mājās, ir sprieduši par gardo dārzeņu zupu, kuru vajadzētu iekļaut arī mājas ēdienkartē turpmāk. Tāpat uz jautājumu, vai turpināt pašu audzēto dārzeņu dobes praksi arī nākamajos mācību gados, – ar “Jā, noteikti” atbildēja skolēni, skolas administrācija un Siguldas novada pašvaldības administrācijas pārstāvji.
Projekta rezultāts ir sasniegts – bērni, redzot augot dabiskos apstākļos pašu sēto/stādīto un piedaloties “no lauka līdz galdam” procesā, labprāt papildina savu ēdienkarti ar veselīgiem pārtikas produktiem, īpaši lokāli audzētiem.
Projektā ietvaros gūtās atziņas: Mācību procesā iesaistīt visas 5 maņas – redzi, tausti, ožu, garšu, skaņu. Attīstīt bērnos atbildību par savu rīcību – rūpīgi kopts stāds nes ražu jeb ražas vākšanas laikā iegūtās augu atliekas ir jānovieto specializētā komposta kaudzē, lai veidotos mēslojums nākamajam stādījumam. Bērnu kopā paveiktais ļāva veicināt kopdarbību savstarpēji – kurš nes, kurš loba, kurš skaita. Praktiska darbība ar augsni patika visiem bērniem.
Mācību norise: 4 mācību stundas. 1. Dabas zinības par augu augšanas procesiem; 2. Stādu veidošana; 3. Stādījuma veikšana; 4. Ražas svētki.
Mācību pedagoģiskais atbalsts: Skolas dabas zinību skolotājs un klašu audzinātāji. Praktisko nodarbību vadība ar z/s “Zutiņi 1” pārstāves Rutas Beirotes atbalstu un vadību. Materiālo resursu nodrošinājums ar LLKC Pierīgas konsultāciju biroja un LLKC Lauku attīstības nodaļas atbalstu.
Projekts realizēts ar Valsts Kopējās lauksaimniecības politikas tīkla pasākumu ietvaros.
Aicinām līdzīgas aktivitātes ieviest arī citās Latvijas sākumskolās un to īstenošanā iesaistīt tuvāko reģionālo Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra biroju.
Kristīne Ragaine-Volnianko,
LLKC Pierīgas konsultāciju birojs
Pievienot komentāru